صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۶۶۰۳

 چشم انداز حکومت مصلح موعود

بشارت الهی، بر این وعده قرار گرفته است که بعد از دوران‌های متوالی فتنه‌های عمیق در زندگی بشر، حکومت حق و عدالت در سراسر زمین فراگیر شده

وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفُوا فِی الاَرضِ وَ نَجعَلَهُم اَئِمّه وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثینَ «و ما اراده داریم که افرادی که در زمین، ضعیف نگاه داشته شده‌اند را منّت نهیم و آن‌ها را پیشوایان مردم گردانیم و ایشان را وارثان زمین کنیم» (5/قصص).
بشارت الهی، بر این وعده قرار گرفته است که بعد از دوران‌های متوالی فتنه‌های عمیق در زندگی بشر، حکومت حق و عدالت در سراسر زمین فراگیر شده و دست ظالمانۀ فاسقان از حیات دنیوی کوتاه گشته و صالحان، وارثان زمین گردند.

تصویر کنونی جهان، چیزی جز جنگ‌های خانمان سوز و ظلم و بی عدالتی در حق بسیاری از انسان ها، نیست. در چهارگوشۀ عالم، در ابعاد مختلف اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، دینی، سیاسی و غیره، فسق و.فساد بیداد می‌کند.

حکومت‌های متزلزل با حاکمان بی‌کفایت، قدرت ادارۀ کشورها را از دست داده‌اند که به تبع آن، گرفتاری‌های مردم بیشتر شده است. اخلاقیات مردم، به پایین ترین سطح خود نزول کرده و فساد اخلاقی و اعمال منافی عفت که تا چندی پیش، ناگوار و غیر قابل تحمل بود، به عنوان قوانین کشورها به تصویب می‌رسد.

هرج و مرج و ناامنی و جنایات هولناک، در پنج قاره، فراگیر شده است. وضعیت اقتصادی جهان نیز، صورت خوشی ندارد. گرانی کالاها، فقر و گرسنگی گسترده را در پی دارد و این در حالی است که وجود جنگ‌ها و نابرابری‌های اجتماعی به آن دامن می‌زند. این همه حوادث تلخ، ماجراهایی هستند که در روایات شیعه پیش‌بینی شده‌اند.

امیرالمؤمنین(ع) در خطبۀ 138 نهج البلاغه می‌فرمایند:« تا این که جنگ به آیندگان شما روی آورد به طوری که مانند حیوان درندۀ خشم‌آلود، دندان‌هایش را آشکار گرداند و آمادۀ نابود کردن همه گردد.......آگاه باشید، آینده‌ای در کار است و به زودی آینده‌ای خواهد آمد با حوادثی که شما آن‌ها را نمی‌شناسید و خبر از آن‌ها ندارید.»

در چنین زمانی است که ناامیدی مردم جهان را فرا می‌گیرد و قلب مردم به دنبال روزنه  و دست قدرتمندی می‌گردد که بتواند به اوضاع نابسامان، سامان ببخشد و امنیت و عافیت را برای جهانیان به ارمغان بیاورد.

 چشم انداز حکومت مصلح موعود

حکومت حضرت صاحب الامر، تنها دستاویزی است که می‌تواند جهان آشفته را به آرامش برساند. قیام حضرت، موجب برقراری عدالت و ریشه‌کن شدن همۀ محرومیت‌ها از جامعۀ بشری خواهد شد. مطابق روایات، سی صد و سیزده نفر یاران حضرت مهدی می‌باشند که در آغاز قیام، به همراه حضرت خواهند بود. لکن، این تعداد، آمار کل نیروهای حضرت نیست.

کما این که اعداد مختلفی مانند چهار هزار، ده هزار  و غیره هم در روایات گفته شده است. شاید این سی صد و سیزده نفر نیروهای ویژۀ حضرت برای کارهای خاص بوده و یا فرماندهان گردان‌های حضرت باشند. اعلان ظهور با ندای آسمانی اعلام می‌گردد و حضرت در حالی که پشت به کعبه داده است، مردم را به اطاعت فرمان الهی و احیای امر قرآن و تقوا و پرهیزکاری فرا می‌خواند. فریادرسی امام، برای همۀ مردم است.

لذا قبل از ظهور، شرایط به گونه ای است که همۀ انسان‌ها آرزوی ظهور منجی را خواهند داشت. از آن جا که هدف قیام حضرت مهدی(عج) برپایی حکومت الهی در سراسر جهان و نابودی ستمگران است، طبیعی است که با دشواری‌ها و موانعی روبه‌رو خواهند شد که باید با عملیات نظامی، آن موانع را از سر راه بردارند.

در تفسیر برهان، ذیل آیۀ 41/حج روایت امام باقر(ع) به این مضمون آمده است که می‌فرمایند:« این آیه مربوط به آل محمد(ص) و آخرین امام است. خداوند شرق و غرب زمین را در اختیار نفوذ حضرت مهدی(عج) و یارانش قرار می‌دهد.»

همچنین در عیون اخبارالرضا، روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که می‌فرماید:« اگر از زندگانی و پایان دنیا، جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند مهدی(عج) را می‌فرستد و به وسیلۀ او، عظمت را به دین بازمی‌گرداند و پیروزی‌های درخشانی برای او و به دست او انجام می‌دهد. در آن روزگار کسی بر کرۀ خاکی نیست جز آن که ذکر لااله الّا اللّه بر زبان دارد.» پس از ظهور حضرت و گشودن شهرها و کشورهای گوناگون، برخی شهرها به رویارویی با حضرت می‌پردازند که به وسیلۀ لشکریان حضرت سرکوب می‌شوند.

حتی متاسفانه از درون مساجد به مقابله با حضرت برمی‌خیزند. در تفسیر عیاشی، جلد دوم، روایتی از امام باقر(ع) نقل شده که وقتی حضرت پاره‌ای از احکام را بیان می‌دارد و دربارۀ برخی از سنت ها سخن می‌گوید، گروهی به عنوان اعتراض و قیام علیه حضرت از مسجد بیرون می‌روند. اما شورش آن‌ها هم توسط سپاهیان حضرت برطرف می‌گردد.

با پی‌ریزی نظام الهی و فروپاشی قدرت‌های شیطانی، شعله های جنگ فرو می‌نشیند و روزگار به سمت بهبود و سامان اوضاع قدم برمی‌دارد. امام باقر(ع) در تفسیر آیۀ شریفۀ الّذین اِن مَکّنّاهُم فِی الارضِ اَقامُوا الصلوه 41/حج در تفسیر قمی، جلد دوم، فرموده‌اند: این آیه در شأن مهدی و یارانش فرود آمده است و خداوند به وسیلۀ آنان، دین خود را آشکار می‌کند و حاکم می‌گرداند، به گونه ای که اثری از ستم و بدعت دیده نمی‌شود.» در تصویر دیگری که از فضای حکومت حضرت در بیان امام باقر(ع) در عقدالدر آمده است، حضرت فرمودند: «هنگامی که مهدی ما اهل بیت قیام کند، اموال را یکسان تقسیم می‌کند و به عدالت رفتار می‌نماید. پس هر کس که از او پیروی کند، از خدا پیروی کرده است و هر کس که نافرمانی او کند، خدا را سرکشی نموده است و بدین سبب نام حضرتش را مهدی گذارده اند که به امور و مسائلی پنهان هدایت می‌شود.» بدیهی است حکومتی که در مدتی کوتاه بر دشواری ها چیره گردد و نابسامانی‌ها را از بین ببرد، از پشتیبانی مردمی برخوردار خواهد شد.

این چنین حکومتی، حکومت بر دل ها خواهد بود و در سایۀ این حکومت، امنیت و آسایش به جوامع، باز خواهد گشت. حتی در روایات، آمده است که اموات نیز از این آسایش بهره مند می‌شوند تا جایی که در روایتی در بحارالانوار، جلد 52، ص328، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند:« مردی از فرزندانم ظهور می‌کند که درنتیجۀ ظهور و حکومتش هیچ مرده‌ای در گور نمی‌ماند، مگر این که گشایش و برکاتی برایش پدید می‌آید و آنان به دیدار یکدیگر می‌روند و قیام قائم را به یکدیگر مژده می‌دهند.» اکنون که به فرمایش رهبر فرزانۀ انقلاب در پیچ تاریخی هستیم که هر کس باید با بصیرت، مسیر درست را انتخاب کند، بیش از پیش لازم است با توکل و دعا به درگاه خداوند، برای فرج زودرس حضرت صاحب الامر دعا کنیم و از درگاه الهی مسئلت نماییم که ما را از اصحاب ایشان در عصر ظهور قرار دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات